Utsikt

Utsikt

onsdag 15 april 2015

Freemans Restaurant & Artichoke Dip

Förra våren var vi en vecka hundvakt åt en bedårande King Charles Cavalier på Lower East Side, mitt i händelsernas centrum om man gillar mat, dryck, nattliv och närhet till det mesta. Vi var på många härliga ställen i krokarna, bland annat Freemans Restaurant som hundens ena ägare tipsade oss om. Här finns god mat, starka drinkar och excentrisk inredning med uppstoppade djur. Stället ligger lite undanskymt i en gränd och man hittar inte dit om man inte vet vart man ska. Dessutom ligger det vägg i vägg med The Box, legendarisk burlesk nattklubb. En gång fann jag mig på Freemans mitt under "Fleet Week" och det var då fullt med matroser. Man kan bara boka bord om man är ett sällskap på minst sex personer, så ofta fick vi börja med en drink i baren och något tilltugg. Alltsom oftast blev det deras signature cocktail "Freemans Cocktail" (rye, lemon, pomegranate molasses, orange bitters) och deras fantastiska Artichoke Dip. Sedan vi kom hem har jag försökt återskapa denna underbara varma röra och tror att jag har kommit ganska nära med detta recept. Avnjuts bäst med spritstark drink och rostad baguette.

1 burk konserverade kronärtskockshjärtan
2 dl crème fraîche
1,5 dl riven ost, t ex parmesan och/eller annans smakrik ost, typ präst
0,5 dl riven ost till gratinering
0,5 tsk sambal oelek
1 finhackad schalottenlök
Strimlad färsk basilika
salt, peppar

Halvera kronärtskockorna och skär dem i mindre klyftor.
Finhacka schalottenlöken.
Strimla basilikan.
Blanda med crème fraîche och sambal oelek, salta peppra, smaka av.
Häll i ungsfast form, strö över riven ost.
Grädda ca 20 minuter i ugn, på 225 grader.

Ät tillsammans med rostad baguette, crostini eller liknande.

Freemans Restaurant
Freemans Alley, sväng in från Rivington Street, mellan Bowery och Chrystie Street
http://www.freemansrestaurant.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar