Utsikt

Utsikt

måndag 2 mars 2015

Fisksoppa på egen fond

En eller annan gubbe

När vi kom hem från USA snubblade jag över Invitationsdepartementet ett initiativ för att hjälpa SFI-studenter att få öva sin svenska utanför skolan. Projektet går ut på att man bjuder hem en student på middag och så får man tillfälle att ses och snacka under lättsamma former. Just hemkommen från ett år utomlands, där jag själv känt på hur svårt det kan vara att lära känna lokalbefolkningen, tyckte jag att det lät som en fantastisk idé. Sagt och gjort, jag anmälde mig och Robert och igår hade vi Babu från Gambia och hans svenska fru Hannie på middag - trevligt!

Vi bjöd på Toast Skagen, fisksoppa och chokladmousse. Min första fisksoppa på egen fond, så tänkte bjuda på receptet. Hämtade inspiration både från Mannerström och Moberg, blev succé. Lättlagad soppa, tar dock lite tid om man gör egen fond, men det är inte svårt.


Fond

600 gram färska räkor (eller så mycket du har hemma)
2 msk olivolja
1 gul lök, skuren i smala klyftor
1 hackad morot
1 msk tomatpuré
5 dl buljong, jag använde grönsaksbuljong, Mannerström rekommenderar fisk
2 dl vitt vin, jag använde matlagningsvin
Salt, peppar
Paprikapulver
1 tsk Sambal Oelek

Skala räkorna och spara skalen.
Fräs räkskalen i oljan i en kastrull i någon minut.
Tillsätt lök, morot, tomatpuré, sambal oelek och paprikapulver.
Fräs ytterligare i ett par minuter. Salta och peppra.
Tillsätt vinet, koka en minut. Tillsätt buljongen och låt sjuda ca 15 minuter eller så.
Sila och spara buljongen till soppan.

Fisksoppa

200 gram torsk
200 gram lax
1 gul lök
2 stjälkar bladselleri
2 morötter
4 sparrispotatisar, eller annan likvärdig potatis
3 vitlöksklyftor
2 dl vitt vin
2 dl vispgrädde
2 msk tomatpuré
räkfonden från receptet ovan
salt, peppar
paprikapulver, sambal oelek

Finhacka sellerin.
Skala och dela morötterna på längden och skär sedan i centimeter stora bitar.
Skala och skiva potatisen i 1,5 centimeter tjocka skivor.
Hacka den gula löken ganska fint.
Fräs grönsakerna i oljan och pressa i vitlöken.
Tillsätt vin, grädde, tomatpuré, räkfond, salt, peppar, paprikapulver och smaka av med sambal oelek. Låt soppan sjuda i cirka 20 minuter, smaka av så att potatisen och moroten har bra konsistens.
Medan soppan puttrar, skölj fisken och skär i lagom stora bitar. Tillsätt fisken i soppan, fem minuter innan du ska äta.

Servera soppan med en ört-creme fraiche.

Ört-crème fraîche

Citronskal
Creme fraiche
Majonnäs
Färska örter
salt, peppar
Pressad citron

Riv skalet av en citron, blanda med 2 dl creme fraiche och en matsked majonnäs. Blanda i de färska örter du har hemma, jag körde oregano, basilika, dill och gräslök. Smaka av med salt, peppar och pressad citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar