Utsikt

Utsikt

fredag 13 juni 2014

Lobster rolls!



En härlig grej med USA är att de ibland verkar ha mindre respekt för grejer som hemma känns väldigt lyxigt, förmodligen för att det är billigare här, men känns ändå härligt dekadent. Det bästa exemplet på det väl lobster rolls som man kan äta lite varstans här i stan. Ett annat exempel är "Truffle Mac and Cheese" och "Truffle Fries" som vi kanske har smaskat i oss vid ett eller annat tillfälle och ostron som verkar finnas i överflöd och till väldigt bra pris. Ja mat generellt sett är ju billigare att äta ute här och det har så klart flera orsaker. 

Men i alla fall, låt oss återgå till lobster rolls, vilket alltså är bitar av hummer som äts i ett rostat bröd, ofta med smält smör ovanpå eller i majonnäsröra. På 81st Street ligger Luke's Lobster, som enligt en undersökning jag läste någonstans har stans bästa hummerpris, men också väldigt bra kvalle. Jag brukar välja en Taste of Maine när jag är där, då får men tre mindre rolls, en med hummer, en med krabba och en med räkor. Man får även chips, en pickle, en dricka och två extra krabbklor. Allt för endast $23. Lämpar sig väl för  picnic, till exempel i Central Park eller långt ned i en undangömd park på sydspetsen av Manhattan som jag och Johanna hittade, eh läste om hos Ett annat New York.



Finns på flera ställen i stan, men det här var mitt stammishak:

Luke's Lobster
242 East 81st Street, korsningen 2nd Avenue, Upper East Side
Tel: +1 212 249 4241
lukeslobster.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar