Utsikt

Utsikt

måndag 5 maj 2014

Know your cuts of meat



Det går nog inte att bo i New York utan att förr eller senare sätta tänderna i en riktig steak, åtminstone inte om man är en carnivore. Det finns gott om steakhouses i New York, så när vi i veckan hade besök av Roberts pappa Lasse och hans sambo Nina bestämde vi oss för att besöka ett av dem - Quality Meats. Vi gick dit på rekommendation från Mads, Roberts kollega och vår ständiga källa till kunskap och inspiration om mat och nöjen i NY.

Quality Meats är onekligen ett namn som förpliktigar och förväntningarna vid vårt besök var höga. Då det var svårt att få bord med kort framförhållning, hade vi en bordsreservation redan vid kl 17:30. När vi anlände var det fullt med folk i baren, men restaurangen var lugn och vi fick gott om tid att prata med vår servitör som med stor entusiasm berättade både om menyn och gav oss vinrekommendation. Som inledning på middagen bjöds vi på en liten amuse-bouche i form av en rädisa toppad med brödsmulor och parmesan, väldigt vårigt och krispigt. Till rädisan fick vi även in en varm form med ett helt makalöst gott nybakat brytbröd, toppat med flingsalt, rosmarin och smör.

Till förrätt valde jag sashimi på hamachi, fisken kändes pinfärsk och serverades i en dressing tillsammans med asiatiska örter, väldigt gott. Vi såg flera som åt skaldjur i olika former, så namnet till trots verkade restaurangen även ha ett ambitiöst skaldjursutbud. Till huvudrätt valde vi att dela på två rätter för två personer, Double Rib Steak och Dry Aged Porterhouse. Varav vi bad att få den ena rätten medium och den andra rätten medium rare. Till det beställde vi två tillbehör, Crispy Potatoes och en av deras "signature dishes" Corn Creme Brule. Inför att varmrätten skulle serveras kom det ut en servitör till vårt bord och mortlade ihop en barbequesås på plats, kul och väldigt gott visade det sig. Vid det här laget var även restaurangen näst intill fullsatt och ljudnivån hög.

Man anar att man kommer att få mycket mat när rättens vikt står utskriven på menyn, men jag tror att vi alla blev lite chockade när maten väl kom in. En köttfest utan dess like. Porterhouse steaken var tillagad medium och Rib Steaken medium rare, men enligt svenska mått mätt var den nog mer rare än medium rare och i råaste laget både för mig och för Nina. All mat höll dock otroligt hög kvalitet, köttet var fantastiskt, servicen uppmärksam och charmig, lokalen fin och vi fick bra vinrekommendation (och möjlighet att smaka av två viner när vi hade svårt att välja). Potatisen var som namnet angav väldigt krispig och god, majsen uppskattades av mitt sällskap, medan jag tyckte att den var alldeles för söt. För mig hade det nog egentligen räckt med bara Porterhouse Steak och det goda brödet, som jag tyckte var måltidens höjdpunkt. För en grönsaksälskare som jag är det dock lite kämpigt att äta så här mycket kött och jag kände mig mätt hela dagen efter. För den hungrige köttälskaren är dock detta ett riktig drömställe. Vår middag för fyra personer med förrätt, varmrätt, vin till maten, någon öl och drink gick på ca $500 + dricks. Jag lyckades bara ta ett foto under hela middagen, men se här för fler och bättre bilder.

Double Rib Steak - Medium Rare

Quality Meats
57 West 58th Street, mellan 5th och 6th Avenue, nära Central Park South
Tel: +1 212 371 7777
qualitymeatsnyc.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar