Utsikt

Utsikt

måndag 7 april 2014

Hand-pulled noodles in China Town


Det må vara klyschigt, men en tripp till China Town får en faktiskt att känna sig som att man är någon helt annan stans. När Isabella var här bestämde vi oss för att åka dit och testa ett ställe med handdragna nudlar som hon läst om hos Ett annat New York. Restaurangen Tasty Hand-Pulled Noodles ligger på en riktig bakgata, lokalen är trist, personalen ointresserad, men maten smått fantastisk och dessutom väldigt billig. Stället är som namnet antyder känt för sina nudlar, som serveras både i soppa och som wok. Vid vårt första besök testade Isabella en nudelsoppa med fisk skaldjur och jag en med anka, båda var goda, men inte häpnadsväckande. Ankan hade dessutom både skinn och ben, vilket inte var helt lätt att äta i en soppa. Till det beställde vi dock en gurksallad som nästan fick mig att trilla av stolen, så gott! Sen dess har den där gurkan jagat mig och förra helgen gick jag tillbaka tillsammans med Robert. Den här gången lyckades vi pricka helt rätt med vår beställning. Vi beställde (givetvis) gurksallad, men även tofu med salladslök och två nudelwokar, en vegetarisk och en med fläsk. Herrije, trots att vi kämpade hårt, orkade vi inte äta upp. Allt detta för det facila priset av ca $30. Sedan dess har jag tänkt på gurkan i princip varje dag och gjorde idag min första egna version utifrån detta recept.

Detta blev sedan en riktig favoritrestaurang och jag var där med många som var och hälsade på, alltid succé! En standarbeställning för två var en nudelwok, tofu with scallions och gurksallad.

Tasty Hand-Pulled Noodles
1 Doyers St, jag brukade svänga in från Bowery, eller gå Bayard Str, Mott Str, Pell Str, sedan Doyer, ja ni förstår, men behöver karta.
Tel: +1 212 791 1817
tastyhandpullednoodlesnyc.com


Kinesisk gurksallad

1 gurka
1 vitlöksklyfta, finhackad eller pressad
1,5 msk soja
1 msk risvinäger
1 msk socker
1 tsk sesamolja

Skölj gurkan och skär av ändarna. Lägg gurkan på en skärbräda och banka på den med en kavel, så att den blir lite krossad. Dela gurkan på längden och strimla gurkan i 1 centimeters-strimlor. Blanda ihop dressingen och lägg i gurkan. Låt stå och dra i kylen i minst 30 minuter, gärna längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar